سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آلفا وب

چگونه یک لپ‌تاپ مناسب انتخاب کنیم؟

سلام دوستان عزیز این اولین پست سال ???? است و پست که راهنمای خرید لب تاپ است تقدیم به شما

چگونه یک لپ‌تاپ مناسب انتخاب کنیم؟

درست حدس زدید! شاید اگر شما دو ماه دیگر برای خرید یک دستگاه کامپیوتر جدید اقدام کنید، کار درستی انجام دادید. اما باید توجه کنید فصل کریسمس و تعطیلات آغاز سال نو، از قدیم یک فصل شلوغ و پرترافیک برای تولیدکنندگان قطعات کامپیوتر است همانطور که مشتریانی همانند ما در این فصل، بیشترین میزان خرید را انجام می‌دهند.
در واقع، آغاز سال نو، برای کمپانیهای کامپیوتری زمانی محسوب می‌شود که باید جدیدترین تولیدات خود را عرضه کنند و آن بخش از محصولاتی که قبلاً نیز در انبارها نگهداری می‌کردند را به عنوان بهترین و کارآمدترین محصولات خود معرفی نمایند تا با شرکتهای رقیب به رقابت بپردازند و بازار جذب مشتری را داغتر نگاه دارند.
اگر شما قبلاً از این ترفندها باخبر بودید و با این آگاهی قصد دارید دست به خرید کامپیوتر شخصی بزنید، مطمئناً درست عمل خواهید کرد. اگر یک کاربر حرفه‌یی و قوی هستید که باید به شما بابت ترسیم این دورنمای موفقیت‌آمیز تبریک گفت، اما اگر با ویندوز و امثالهم کمتر آشنایید شاید شما را کمی دچار هراس کند. اینکه از کجا شروع کنید تا به مرحله‌ی انتخاب پردازنده‌ی مناسب یا تعیین مقدار حافظه‌ی RAM برسید...
از هر کدام از این دو گروه که هستید، پیشنهاد می‌کنیم شش توصیه‌ی ما را بخوانید که شما را برای انتخاب صحیح یک رایانه‌ی شخصی راهنمایی خواهد کرد. البته به آن سهولتی که شما حدس می‌زنید هم نیست! ابتدا باید تصمیم بگیرید که کامپیوتر رومیزی (Desktop) یا کامپیوتر همراه می‌خواهید. اگر قبلاً انتخاب کردید، پس خوش به حالتان! اما اگر تصمیم نگرفتید، در واقع مشکل همینجاست! رومیزی‌ها معمولاً در قبال قیمتی که دارند، قوی هم کار می‌کنند در حالی که لپ‌تاپ ها، قابل حمل و Easy-to-use هستند. در واقع مهم اینجاست که شما برای در خانه ماندن کامپیوتر می‌خواهید یا برای زمانی که تصمیم دارید مدام بیرون بروید.
این بار ما فرض می‌کنیم کامپیوتری که شما انتخاب کردید، یک Laptop است. با این فرض، مراحل ما را یک به یک دنبال کنید!

1- در مغازه یا خرید اینترنتی؟
خرید یک کامپیوتر شخصی به طور کلی در تصمیم‌گیری و انتخاب محل خرید سیستم خلاصه شده است. بازدید از فروشگاه محصولات کامپیوتری محله یا خیابان شما می‌تواند محاسن خاص خودش را داشته باشد. شما می‌توانید از نزدیک ببینید چه محصولات جدیدی برای فروش در اختیار شما هست، ضمن اینکه متخصصانی هم معمولاً در شرکتها حاضرند تا به شما از لحاظ فنی، کمک کنند و شاید همان روز هم دستگاه را به منزل بردید. اما اگر خودتان را برای انجام یک تحقیق کامل و جامع آماده کردید و صبور هستید، می‌توانید با خریدن آنلاین کامپیوترتان، به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
به همین دلیل شما بعد از مطالعه‌ی اطلاعات به صورت آنلاین می‌توانید مستقیماً به تولیدکننده‌ی اصلی مراجعه کنید و هرنوع واسطه‌یی را از خرید خودتان حذف نمایید!

2- استفاده از کامپیوتر شخصی
به محضی که تصمیم گرفتید در کجا و از چه شرکتی خرید کنید، زمان آن فرا می‌رسد که تصمیم بگیرید چه چیزهایی را باید بخرید! در نتیجه باید از خودتان سوال کنید که با لپ‌تاپ خود چه خواهید کرد. آیا تنها برای پردازش لغت، ایمیل زدن و کار با اینترنت از آن استفاده خواهید کرد؟ یا تصمیم دارید بازیهای سنگین و نرم‌افزارهای ویرایش فیلم روی آن اجرا کنید؟ اگر اولین گزینه مد نظر شماست، نیاز ندارید بیش از 400 تا 600 دلار خرج کنید در حالی که لپ‌تاپ‌های همخوان با امکانات گزینه‌ی دوم، شاید حداقل دوبرابر هم قیمت داشته باشند!

3- انتخاب یک پردازنده
همانطور که قیمت Laptop می‌تواند به شما یک آشنایی عمومی نسبت به قابلیتهای دستگاه بدهد، شناختن قطعات جزیی به‌کاررفته در سیستم هم می‌تواند آینده‌نگری بیشتر شما را تضمین کند. باید از پردازنده یا CPU شروع کنید که مغز کامپیوتر محسوب می‌شود.
این پردازنده‌ها می‌توانند AMD یا Intel باشند که انواع ارزان‌قیمت هر کدام از آنها نیز مانند Celeron یا Sempron در بازار موجود هست. این پردازنده‌ها به آسانی قادر به انجام کارهای اداری سبک یا وبگردی هستند و همینطور در پخش و ذخیره‌سازی مالتی‌مدیا مشکلی ندارند اما با ویرایش عکس و فیلم دیجیتال و سایر کارهای سنگین شدیداً در تعارضند.

4- قدرت بیشتر
یک مزیت دیگر پردازنده‌های ضعیفتری که نام بردیم، این است که آنها بسیار دیرتر باتری تمام می‌کنند. اما پردازنده‌های قدرتمند و کارآمدی مانند Intel Pentium/Centirno یا AMD Athlon/Turion برق و الکتریسیته‌ی بیشتری مصرف می‌کنند علاوه بر اینکه نسخه‌های ویژه‌ی همراه یا موبایلی هستند که برای لپ‌تاپها ساخته شدند و باید بسیار موثرتر و قوی‌تر از همتایان خود برای کامپیوترهای رومیزی باشند.
همینطور بسیار گرانتر هستند. اما اگر شما قصد طراحی و ساخت وب‌سایت، ویرایش عکس و فیلم و نصب بازیهای سنگین و حجیم را دارید، گزینه‌ی دیگری در اختیار شما نیست. قیمت پایه برای لپ‌تاپهای مجهز به این پردازنده‌ها حداقل 600 دلار است.

5- حافظه
عامل موثر دیگر بر کارآمدی لپ‌تاپ، حجم حافظه‌یی است که دارد و آن هم RAM یا حافظه‌ی دسترسی تصادفی کامپیوتر شماست و این روزها کمتر لپ‌تاپی را می‌توان یافت که حافظه‌ی RAM آن کمتر از 256 مگابایت باشد. مانند موارد قبلی، این میزان حافظه برای مصارف اداری و یا اینترنتی مناسب و کافی است اما برای سایر فعالیتها مانند طراحی، شما دو برابر این حافظه نیاز دارید یعنی 512 مگابایت. بازی‌خورها! و عاشقان مالتی‌مدیا حتی تا مرز حداقل 1 گیگابایت RAM را مطمئناً نیاز خواهند داشت. اگر بعدها تصمیم به ارتقا دادن این حافظه گرفتید، به حداکثر و ماکسیمم حجمی که لپ‌تاپ قابلیت پذیرش RAM دارد، حتماً توجه کنید.

6- حافظه‌ی دایمی و فضای اطلاعات
حافظه‌ی بلندمدت رایانه‌ی Laptop شما جایی است که هارددیسک در آن اطلاعات خود را بازیابی می‌کند و شما تمام اسناد و فایلهایتان را آنجا ذخیره می‌کنید همانطور که نرم‌افزارهای شما آنجا نصب شده‌اند. از آنجایی که لپ‌تاپها طراحی شدند تا قابل حمل باشند در نتیجه بسیار اهمیت دارد که درایوهای کوچکتری نسبت به کامپیوترهای رومیزی داشته باشند با این حال هنوز هم در بین هارددیسکهای مخصوص لپ‌تاپها، تا 100 گیگابایت فضا در اختیار شما قرار خواهد گرفت در حالی که حتی لپ‌تاپهای ارزانتر با 40 تا 60 گیگابایت فضا برای اغلب کاربران کافی هستند و حتی فراتر از حد کافی برای آنها کارایی دارند!